Μαθησιακές δυσκολίες: Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;

Όταν για πρώτη φορά πληροφορούνται οι γονείς ότι το παιδί τους πάσχει από μια μαθησιακή δυσκολία, συχνά βιώνουν μια σειρά από συναισθήματα, τα οποία περιλαμβάνουν την άρνηση, την αυτοκατηγορία, το φόβο, το θυμό, την ενοχή, την απομόνωση και κάτι σαν πανικό. Μόνο από τη στιγμή που θα δεχθούν ότι το παιδί έχει μια ειδική μαθησιακή δυσκολία, μπορούν να ξεκινήσουν να δουλεύουν πάνω σε θετικές στρατηγικές για να το βοηθήσουν να φτάσει στο υψηλότερο σημείο των δυνατοτήτων του.

Όσο πιο νωρίς διαγνωσθεί ένα παιδί με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, τόσο συντομότερα θα βρεθεί η κατάλληλη βοήθεια και τόσο μεγαλύτερη θα είναι η ευκαιρία για την υπερκέραση των δυσκολιών. Γι΄αυτό οι γονείς θα πρέπει να έχουν υπόψη τους:

  • Εσείς γνωρίζετε το παιδί σας καλύτερα από οποιονδήποτε άλλο. Εάν νομίζετε ότι κάτι δεν πάει καλά, τότε προφανώς έχετε δίκιο.
  • Εάν υποπτεύεσθε ότι υπάρχει κάποιο εκπαιδευτικό πρόβλημα, μην το αγνοήσετε. Κανονίστε ώστε το παιδί σας να αξιολογηθεί από ειδικούς. Εάν όλα πάνε καλά, το παιδί σας κι εσείς θα αισθανθείτε πιο σίγουροι. Εάν διαγνωστούν δυσκολίες, θα νιώσετε ανακούφιση να γνωρίζετε σε ποια θέση βρίσκεστε.
  • Κάντε το σπίτι ένα μέρος ασφάλειας και ενθάρρυνσης. Το σχολείο είναι πιθανό να αποτελεί μια αποκαρδιωτική εμπειρία για το παιδί.
  • Ενθαρρύνετε τυχόν ειδικά χαρίσματα του παιδιού σας στην τέχνη, στον αθλητισμό ή στη μουσική. Κάντε το να αισθανθεί ότι μπορεί να πετύχει τουλάχιστον σε κάποιο από αυτά. Δραστηριότητες με μικρές ομάδες μπορεί να βοηθήσουν. Ποτέ μη συζητάτε για τις μαθησιακές δυσκολίες του παιδιού μπροστά του χωρίς να το περιλαμβάνετε στη συζήτηση.
  • Ο έπαινος ενισχύει τη θετική συμπεριφορά του παιδιού. Να θυμάστε ότι το παιδί είναι περισσότερο φυσιολογικό παρά διαφορετικό. Δίνετε έμφαση στις δυνάμεις και τις ειδικές ικανότητές του.
  • Μην ξεχνάτε ποτέ ότι το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες χρειάζεται ό,τι και όλα τα παιδιά: αγάπη, αποδοχή, προστασία, πειθαρχία, και την ελευθερία να μεγαλώσει και να μάθει.
  • Επειδή είναι συνδεδεμένος συναισθηματικά, ο γονιός δεν είναι πάντα το καλύτερο πρόσωπο για να δώσει στο παιδί πρόσθετη εκπαιδευτική εξάσκηση. Σε αυτή την περίπτωση, η απάντηση είναι η εξατομικευμένη διδασκαλία από καταρτισμένο ειδικό δάσκαλο.

Πηγή: Παντελιάδου Σ. (2007). Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών 1βάθμιας και 2βάθμιας Εκπαίδευσης στις Μαθησιακές Δυσκολίες «Μαθησιακές δυσκολίες – Βασικές  Έννοιες και Χαρακτηριστικά». Βόλος. Εκδόσεις Γράφημα.