Blog

Πόσο πρέπει να κοιμούνται τα παιδιά;

K-whySleep-enHD-AR1

Ο ύπνος είναι ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες για την σωματική και ψυχική υγεία του παιδιού σας.

Οι καλές συνήθειες ύπνου, η υγιεινή του ύπνου , ή υγεία του ύπνου είναι εναλλακτικοί όροι που χρησιμοποιούνται συχνά για να περιγράψουν τις πρακτικές βελτίωσης του ύπνου . Η εξήγηση ως προς το γιατί υγιείς πρακτικές βοηθούν τον ύπνο σχετίζεται πιθανόν, τουλάχιστον εν μέρει, με τη βελτίωση της ρύθμισης του ύπνου είτε με την ενίσχυση των φυσικών κιρκαδικών ρυθμών του σώματος (δηλαδή, το χρονοδιάγραμμα του φωτός και του σκότους), είτε με την αύξηση της διάθεσης για ύπνο. Άλλες πρακτικές ύπνου μας βοηθούν να συνδέσουμε ορισμένες δραστηριότητες (όπως μια ρουτίνα ύπνου) και περιβάλλον (δηλαδή, το υπνοδωμάτιο) με τον ύπνο. Υγιείς συμπεριφορές προωθούν  επίσης τον ύπνο μειώνοντας περιβαλλοντικούς παράγοντες που δρουν ανασταλτικά (όπως η καφεΐνη) και αυξάνοντας την ηρεμία και την χαλάρωση, πράγμα που καθιστά ευκολότερο να πέσει κανείς για ύπνο και να παραμείνει κοιμισμένος.

Τέλος, οι καλές πρακτικές ύπνου περιλαμβάνουν την παροχή επαρκούς ευκαιρίας για ύπνο με βάση τις ιδιαίτερες ανάγκες της κάθε ηλικίας και ένα περιβάλλον που να ευνοεί την καλή ποιότητα και την ασφάλεια του ύπνου.

  1. Βεβαιωθείτε ότι το παιδί σας κοιμάται αρκετά, με βάση την ηλικία του, καθορίζοντας την κατάλληλη ώρα για ύπνο (κατά προτίμηση πριν από 21:00 ή 21:00).
  2. Κρατήστε την ίδια ώρα  τις καθημερινές αλλά και τα Σαββατοκύριακα ή τις αργίες.

  3. Καθιερώστε μια σταθερή ρουτίνα ύπνου και φορέστε άνετα ρούχα στο κρεβάτι καθώς και ιδιαίτερα απορροφητικές πάνες στα βρέφη.

  4. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να κοιμάται μόνο του.
  5. Αποφύγετε λαμπερά φώτα την ώρα που ετοιμάζεστε για ύπνο αλλά και κατά τη διάρκεια της νύχτας και αυξήστε την έκθεση στο φως το πρωί.
  6. Κρατήστε όλα τα ηλεκτρονικά είδη, (τηλεοράσεις , υπολογιστές και κινητά τηλέφωνα) έξω από το υπνοδωμάτιο και περιορίστε τη χρήση τους πριν τον ύπνο.
  7. Διατηρήστε ένα κανονικό καθημερινό πρόγραμμα, με σταθερότητα και συνέπεια στα γεύματα.
  8. Συμπεριλάβετε στο πρόγραμμα έναν υπνάκο κατά τη διάρκεια της ημέρας, ανάλογα με την ηλικία του παιδιού.
  9. Εξασφαλίστε άφθονο χρόνο για άσκηση και δραστηριότητες εκτός σπιτιού  κατά τη διάρκεια της ημέρας.
  10. Αποφύγετε τα τρόφιμα και τα ποτά που περιέχουν καφεΐνη (σόδες, καφές και τσάι).

 

Ώρες ύπνου ανάλογα με την ηλικία

3-12 μηνών —-   14 – 15 ώρες
1-3 ετών —-       12 – 14 ώρες
3-5 ετών —-       11 – 13 ώρες
6-12 ετών —-     10 – 11 ώρες
12-18 ετών —-   8.5 – 9.5 ώρες

 

ΠΗΓΗ:http://worldsleepday.apps-1and1.com/10-commandments-for-children
Read more

Βρες την κεντρική ιδέα!

αρχείο λήψης (1)

Το να μπορώ να πω με δικά μου λόγια ένα κείμενο είναι τελείως διαφορετικό από το να κάνω την περίληψη, η οποία απαιτεί να διακρίνω το σημαντικό από το ασήμαντο. Ωστόσο, για να κάνω περίληψη πρέπει να είμαι ικανός να πω με δικά μου λόγια το κείμενο.

Οι μαθητές ξέρουν ότι συνήθως η κεντρική ιδέα κρύβεται στην πρώτη περίοδο λόγου της παραγράφου, οπότε πρέπει να αναρωτηθούν «αυτή η περίοδος μιλάει γι’ αυτό που λέει όλη η παράγραφος;» Αν όχι, οι μαθητές ψάχνουν να βρουν λέξεις ή έννοιες που επαναλαμβάνονται. Όταν βρουν την κεντρική ιδέα, ψάχνουν τις λεπτομέρειες: “Ποιες πληροφορίες σε αυτή την παράγραφο μου λένε περισσότερα για την κεντρική ιδέα;”

Ένας τρόπος να δείξουμε στα παιδιά πώς να βρίσκουν την κεντρική ιδέα, είναι αυτός:

Διάβασε την παράγραφο

Ρώτα Ποια είναι η κύρια ιδέα και οι λεπτομέρειες αυτής της παραγράφου;

Γράψε την κύρια ιδέα και τις λεπτομέρειες με δικά σου λόγια. (πρέπει να είναι ολοκληρωμένη πρόταση)

 

Το ίδιο μπορούν να ακολουθήσουν και σε ολόκληρο κείμενο:

– Γράφουν τον τίτλο ολόκληρου του κειμένου και τον κυκλώνουν.

– Διαβάζουν σιωπηλά την πρώτη παράγραφο.

– Ψάχνουν την κύρια ιδέα και τρεις λεπτομέρειες.

– Επαληθεύουν την κύρια ιδέα κυκλώνοντας και συνδέοντας με τις τρεις λεπτομέρειες.

– Αξιολογούν την επόμενη παράγραφο και ακολουθούν τα ίδια βήματα μέχρι το τέλος του κειμένου.

– Συνδέουν τις ιδέες του κειμένου.

 

 

 

 

 

 

Read more

Πώς οι εννοιολογικοί χάρτες μπορούν να βοηθήσουν στην κατανόηση του κειμένου;

images (2)

Οι εννοιολογικοί χάρτες είναι οπτικά βοηθήματα που βοηθούν τους μαθητές να θυμούνται, να οργανώνουν και να εντοπίζουν τις σημαντικές πληροφορίες από το κείμενο. Είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικοί στην κατανόηση.

Μπορούν να χρησιμοποιηθούν:

  • πριν την ανάγνωση για εισαγωγή και προβλέψεις
  • κατά τη διάρκεια για να καταγράψετε τις πληροφορίες ή να κάνετε συνδέσεις (αίτια – αποτελέσματα)
  • μετά την ανάγνωση για περιλήψεις και επαναλήψεις

Ο χάρτης που ακολουθεί είναι ένας χάρτης χαρακτήρων.

Στο πρώτο σχήμα αριστερά γράφουμε τον τίτλο της ιστορίας ή του θέματος. (π.χ. Ιλιάδα)

Στα επόμενα τέσσερα σχήματα γράφουμε τα ονόματα των ηρώων. (π.χ. Αγαμέμνονας, Αχιλλέας, Μενέλαος, Έκτορας)

Δίπλα από το κάθε όνομα γράφουμε 2-3 χαρακτηριστικά ή σημαντικές πράξεις – γεγονότα που σχετίζονται με το κάθε πρόσωπο.

 

images

 

Ανάλογα με αυτό που θέλουμε να διδάξουμε επιλέγουμε ή φτιάχνουμε τον κατάλληλο χάρτη. Φυσικά, ο στόχος είναι ο ίδιος ο μαθητής να μπορεί να φτιάχνει μόνος του τον χάρτη ώστε να οργανώνει τη μελέτη του και να θυμάται περισσότερες πληροφορίες για περισσότερο χρόνο.

Ένας άλλος χάρτης, τον οποίο εύκολα τον σχεδιάζουμε και στον πίνακα,  είναι αυτός που ακολουθεί. Γράφουμε το θέμα στο κέντρο και προσθέτουμε τις πληροφορίες στα σχήματα περιμετρικά. Ο ίδιος χάρτης θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και για λέξεις, δηλαδή στο κέντρο η λέξη και γύρω γύρω συνώνυμα, αντίθετα ή λέξεις από την ίδια οικογένεια.

 

Εικόνα1

 

 

 

Read more

Κατανόηση κειμένου; Ξεκινήστε από τις λέξεις!

11731959_1154051767943682_4653197730604533218_o

Βασικός παράγοντας στην κατανόηση ενός κειμένου είναι το λεξιλόγιο. Είναι επομένως σημαντικό να εμπλουτίσουμε το λεξιλόγιο των μαθητών αλλά και να διδάξουμε στρατηγικές ώστε να μπορούν να “μαντεύουν” το νόημα λέξεων που δεν τους είναι οικείες.

Εντοπίζοντας λέξεις με κοινά συνθετικά οι μαθητές μπορούν να μάθουν ομάδες λέξεων και να αποκτήσουν δεξιότητες ώστε να μη χρειάζεται να απομνημονεύσουν μεμονωμένες λέξεις και σημασίες. Διδάσκουμε τους μαθητές να χρησιμοποιούν στρατηγικές ώστε να σπάνε τις σύνθετες λέξεις στα μέρη τους, να διαβάζουν πολυσύλλαβες λέξεις, να εντοπίζουν ασυνήθιστες λέξεις, να αναγνωρίζουν προθήματα και επιθήματα, καταλήξεις, ρίζες και φυσικά πώς να χρησιμοποιούν αυτά που ξέρουν για τη δομή των λέξεων ώστε να αποκωδικοποιήσουν άγνωστες λέξεις. Η αποκωδικοποίηση πολυσύλλαβων λέξεων είναι εξαιρετικά σημαντική στους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Πολλοί μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες έχουν πολύ φτωχότερο λεξιλόγιο από τους συμμαθητές τους. Χωρίς παρέμβαση κινδυνεύουν να μείνουν ακόμα πιο πίσω.

Η γνώση της σημασίας της λέξης είναι σύνθετη και πολυδιάστατη γιατί απαιτεί τη γνώση ορισμών, την αναγνώριση της σημασίας των συνθετικών της λέξης αλλά και τη σχέση της λέξης με τα συμφραζόμενα. Εξάλλου, οι μαθητές με αναγνωστικές δυσκολίες έχουν σημαντικά ελλείμματα στη συνειδητοποίηση της σημασίας της λέξης.

Τι μπορείτε να κάνετε:

  • γράψτε τις λέξεις στον πίνακα (μπορεί να είναι οι δύσκολες λέξεις ενός κειμένου που έχουν να διαβάσουν)
  • δώστε εύχρηστους/κατανοητούς ορισμούς καθώς και συνώνυμα ή αντίθετα
  • κάντε συσχετισμούς με άλλες λέξεις ή βιώματα των μαθητών
  • παίξτε παιχνίδια λέξεων / φτιάξτε εννοιολογικούς χάρτες προκειμένου να γίνουν οικείες στους μαθητές και χτίστε ένα εννοιολογικό πλαίσιο γύρω από τη λέξη
  • κάντε ερωτήσεις και ενσωματώστε τις νέες λέξεις στην καθημερινή γλώσσα

Τέλος, πολύ σημαντικό είναι, επειδή ο εκπαιδευτικός προφανώς δεν μπορεί να διδάξει την κάθε λέξη, να μάθει ο μαθητής πώς μπορεί να βρίσκει το νόημα από τα συμφραζόμενα.

 

Read more

Μάθετε τους μαθητές σας να κρατούν σημειώσεις!

imgN3_001

Είναι πολύ σημαντικό  οι μαθητές να γνωρίζουν πως  να κρατούν σημειώσεις.

Οι σημειώσεις βοηθούν τους μαθητές γενικά να κατανοούν καλύτερα αφού συμμετέχουν ενεργά στην πληροφορία και τους δίνουν ένα εργαλείο για να καταγράψουν, να συνδέσουν, να αναλύσουν και να κάνουν πια προσωπικές τις ιδέες-κλειδιά.

Εξάλλου, όταν οι μαθητές γράφουν για αυτά που διαβάζουν, οι αναγνωστικές τους δεξιότητες βελτιώνονται και όταν διαβάζουν αυτά που έχουν γράψει έχουν περισσότερες πιθανότητες να θυμούνται το υλικό ακριβώς επειδή αφιερώνουν περισσότερο χρόνο σ’ αυτό.

Η διδασκαλία στρατηγικών σχετικών με τις σημειώσεις έχει θετικά αποτελέσματα στα παιδιά με δυσκολίες στο να θυμούνται και να μαθαίνουν περισσότερα.

Οι μαθητές χρησιμοποιούν αυτές τις σημειώσεις ως οδηγούς μελέτης και συνδέουν το κείμενο με άλλα κείμενα, με τον εαυτό τους αλλά και με τον υπόλοιπο κόσμο. Τέλος οι μαθητές ξαναδιαβάζουν τις σημειώσεις τους και αυτή η επανάληψη αποτελεί μια ιδιαίτερα αποτελεσματική στρατηγική.

Ωστόσο, μη θεωρείτε δεδομένο ότι όλα τα παιδιά ξέρουν πώς να κρατούν σημειώσεις. Δείξτε τους εσείς τον τρόπο και κάντε το μαζί αρκετές φορές, μέχρι να μπορούν να το κάνουν και μόνα τους.

Read more

Πώς μπορώ να ενισχύσω την αναγνωστική ευχέρεια μέσα στην τάξη;

αρχείο λήψης

Η αναγνωστική ευχέρεια είναι η  ικανότητα να διαβάζουμε λέξεις με ακρίβεια, ταχύτητα και ανάλογη εκφραστικότητα. Όταν οι μαθητές διαβάζουν με ευχέρεια μπορούν να αφιερώσουν τον χρόνο τους και την προσοχή τους και στην κατανόηση, που είναι και ο σκοπός της ανάγνωσης.

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε όλα τα παιδιά, και ιδιαίτερα τα παιδιά με δυσκολίες στην ανάγνωση, να βελτιώσουν την αναγνωστική τους ευχέρεια μέσα στην τάξη;

Κατ’ αρχάς, είναι απαραίτητο το κείμενο να είναι επιπέδου που μπορεί να το χειριστεί ο μαθητής. Για παράδειγμα, ένας μαθητής με μαθησιακές δυσκολίες, στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα δυσκολευτεί πολύ να διαβάσει ένα διήγημα του Παπαδιαμάντη. Επίσης, μια σιωπηρή ανάγνωση πριν τη φωναχτή, βοηθάει όλους τους μαθητές να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το κείμενο.

Μπορούμε ακόμα:

  • να επιλέγουμε κείμενα που προσφέρονται για εξάσκηση της προσωδίας, όπως τα ποιήματα. Ένα από τα δύο βασικά συστατικά της αναγνωστικής ευχέρειας (το άλλο είναι η αυτόματη αναγνώριση λέξεων) είναι η προσωδία (ή αλλιώς η εκφραστικότητα όταν διαβάζουμε ένα κείμενο). Οι καλοί αναγνώστες έχουν την ικανότητα να χρωματίζουν τη φωνή τους ώστε να δίνουν νόημα σε αυτό που διαβάζουν. Ανεβάζουν και κατεβάζουν τον τόνο της φωνής τους, επιταχύνουν ή επιβραδύνουν αντίστοιχα, κάνουν μικρές παύσεις ή τονίζουν κάποια σημεία. Αντίθετα, οι φτωχοί αναγνώστες διαβάζουν λέξη – λέξη με ένα μονότονο ρυθμό.
  • να δίνουμε ποικιλία κειμένων, καθώς αυτό κινεί το ενδιαφέρον των μαθητών και τους κινητοποιεί. Είναι αλήθεια ωστόσο ότι αυτό θα δυσκολέψει έναν φτωχό αναγνώστη ο οποίος θα χρειαστεί να διαβάσει το ίδιο κείμενο περισσότερες φορές. Η επαναλαμβανόμενη ανάγνωση είναι μία τακτική που ακολουθείται περισσότερο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, όμως μπορεί να αξιοποιηθεί και στη δευτεροβάθμια. Και εδώ θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ένα ποίημα ή ένα θεατρικό έργο στο οποίο τα παιδιά θα πρέπει να εξασκηθούν ώστε να το παρουσιάσουν σε κοινό (έτσι δεν δίνεται σημασία μόνο στην ταχύτητα αναγνώρισης της λέξης αλλά και στην προσωδία). Τα παιδιά σε μικρές ομάδες προβάρουν ένα κείμενο αρκετές φορές και το παρουσιάζουν, μία φορά την εβδομάδα στην τάξη.
  • να γίνεται η ανάγνωση σε ζευγάρια. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει έναν φτωχό αναγνώστη που διαβάζει ταυτόχρονα με έναν καλό αναγνώστη, ή ενώ ακούει το κείμενο μαγνητοφωνημένο ή σε μικρή ομάδα. Οι μαθητές που έχουν δουλέψει την αναγνωστική ευχέρεια με αυτόν τον τρόπο αναφέρουν ότι νιώθουν πιο άνετα να διαβάζουν δυνατά καθώς τους προσφέρει ένα είδος ανωνυμίας. Επίσης αυτό βοηθάει πολύ στην ανάγνωση λέξεων ορολογίας. Μπορούμε επίσης να μαγνητοφωνήσουμε την πρώτη προσπάθεια και την τελευταία και να εντοπίσουν οι μαθητές τις διαφορές.
  • να λειτουργούμε ως πρότυπα διαβάζοντας δυνατά το κείμενο. Ζητάμε από τους μαθητές μας να προσέξουν τον τρόπο που χρωματίζουμε τη φωνή μας. Τονίζουμε τα δύσκολα σημεία του κειμένου (μια δύσκολη λέξη).

 

 

Read more

Πώς μπορώ να βοηθήσω τα παιδιά στην ανάγνωση μέσα στη σχολική τάξη;

1

Πολλές φορές θεωρούμε πως η ανάγνωση είναι μια δεξιότητα που τα παιδιά την κατακτούν στο δημοτικό σχολείο και δεν χρειάζεται να συνεχίσουν την εξάσκησή της και στο γυμνάσιο. Είναι όμως όλα τα παιδιά καλοί αναγνώστες τελειώνοντας το δημοτικό;

Εκτός από τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες που μπορεί να είναι φτωχοί αναγνώστες, οι απαιτήσεις της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι ιδιαίτερα αυξημένες στο επίπεδο της ανάγνωσης για όλους τους μαθητές. Τα κείμενα που διδάσκονται περιέχουν πολυσύλλαβες λέξεις, συχνά λέξεις που τα παιδιά δεν έχουν συναντήσει ξανά, ή όρους επιστημονικούς και ταυτόχρονα τα νοήματα είναι πιο σύνθετα και πιο περίπλοκα στην επεξεργασία τους. Εξάλλου, ο σκοπός της ανάγνωσης δεν είναι η αποκωδικοποίηση αλλά η κατανόηση και για να φτάσει κανείς να κατανοήσει ένα κείμενο πρέπει πρώτα να καταφέρει να  το διαβάσει.

Πώς μπορούμε λοιπόν να βοηθήσουμε τα παιδιά στην ανάγνωση μέσα στη σχολική τάξη, ακόμα κι αν είναι γυμνασίου ή λυκείου;

  • Επειδή οι έφηβοι μαθητές που δυσκολεύονται στην ανάγνωση συνήθως διστάζουν να διαβάσουν δυνατά μπροστά στους συμμαθητές τους, δοκιμάστε να διαβάσετε όλοι μαζί, σαν μια χορωδία.
  • Διαλέξτε ένα μικρό κείμενο (100-150 λέξεις): ένα ποίημα, μια μικρή ιστορία, ένα απόσπασμα θεατρικού έργου, ένα λογοτεχνικό έργο, ένα επιστημονικό άρθρο που είναι αστείο ή ενδιαφέρον και ιδανικά μέρος της διδακτέας ύλης σας.
  • Κάντε μια μικρή εισαγωγή στο κείμενο δίνοντας την κεντρική ιδέα, εξηγώντας τις μη οικείες λέξεις και συσχετίστε το με άλλα παρόμοια κείμενα.
  • Εξηγήστε στους μαθητές σας ότι το να διαβάζει κανείς χρωματίζοντας τη φωνή του είναι η απόδειξη ότι ο αναγνώστης καταλαβαίνει αυτό που διαβάζει.
  • Διαβάστε το πρώτοι εσείς δυνατά καθώς οι μαθητές σας ακολουθούν με σιωπηλή ανάγνωση. Ζητήστε από τους μαθητές σας να προσέξουν τον χρωματισμό της φωνής σας.
  • Ζητήστε τους να διαβάσουν όλοι μαζί, σαν να είναι σε χορωδία. Μετρήστε αντίστροφα, 3, 2, 1 και ξεκινήστε.
  • Ακούστε προσεκτικά τα δύσκολα σημεία της ανάγνωσης καθώς οι μαθητές διαβάζουν. Επαναλάβετε μερικές φορές μέχρι οι μαθητές να διαβάζουν και να χρωματίζουν ανάλογα τη φωνή τους. Μπορείτε να ηχογραφήσετε την πρώτη και την τελευταία φορά ώστε τα παιδιά να εντοπίσουν τις διαφορές.
  • Θυμηθείτε να μην ξεχωρίσετε κανέναν μαθητή για τη φτωχή του ανάγνωση. Η ανάγνωση σε μικρές ομάδες δίνει την αίσθηση της ασφάλειας στους μαθητές που συνήθως δεν θέλουν να διαβάσουν δυνατά.

 

(πηγή: Journal of Adolescent & Adult Literacy, 2012)

 

Read more

Κορίτσια προσοχή: Η Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής – Υπερκινητικότητα σας αφορά!

sb10068682a-001

Τα κορίτσια διαγιγνώσκονται με ΔΕΠΥ πολύ αργότερα από τα αγόρια, εάν τελικά διαγνωστούν. Διαβάστε ό,τι χρειάζεται να ξέρετε για τη ΔΕΠΥ στα κορίτσια αλλά και στις γυναίκες.

ΔΕΠΥ και γυναίκες

Η αναλογία κοριτσιών και αγοριών που διαγιγνώσκονται με ΔΕΠΥ είναι 1 στα 3. Αυτό δεν σημαίνει ότι λιγότερα κορίτσια έχουν ΔΕΠΥ. Σημαίνει απλά ότι τα κορίτσια δεν διαγιγνώσκονται, πράγμα το οποίο έχει συνέπειες στην ψυχική υγεία και γενικότερα στη ζωή του ατόμου, αφήνοντάς τα με χαμηλή αυτοεκτίμηση και ψυχολογική φθορά.

Διαφορές και συμπτώματα

Τα κορίτσια με ΔΕΠΥ  συχνά παραβλέπονται γιατί βιώνουν την υπερκινητικότητα διαφορετικά. Για παράδειγμα, σε μια τάξη, ένα αγόρι μπορεί να πετάγεται ή να χτυπάει τα πόδια του, ενώ ένα κορίτσι μπορεί να δείξει υπερκινητικότητα μιλώντας ασταμάτητα. Ένα κορίτσι, το οποίο μιλάει όλη την ώρα, συχνά αντιμετωπίζεται από τη δασκάλα σαν ομιλητική, όχι ως υπερκινητική ή προβληματική και επιπλέον είναι λιγότερο πιθανό να παραπεμφθεί για αξιολόγηση.

Ελλειμματική προσοχή

Άλλος ένας λόγος  που τα κορίτσια δεν εντοπίζονται είναι γιατί παρουσιάζουν πιο συχνά απ’ τα αγόρια την ελλειμματική προσοχή. Τα συμπτώματα αυτού του υποτύπου της ΔΕΠΥ (έλλειψη προσοχής στη λεπτομέρεια, περιορισμένης διάρκειας στην προσοχή, διάσπαση, τάση να ξεχνάει συχνά) τείνει να είναι λιγότερο ενοχλητική και φανερή απ’ αυτά της υπερκινητικής ΔΕΠΥ. Ένα υπερκινητικό αγόρι, το οποίο επανειλημμένα κάνει θόρυβο στο θρανίο, αμέσως τραβάει την προσοχή, σε αντίθεση με ένα κορίτσι που στριφογυρίζει μια τούφα μαλλιών ενώ κοιτάζει έξω από το παράθυρο.

Μηχανισμός Διαχείρισης

Μερικά κορίτσια αναπτύσσουν μηχανισμούς που κρύβουν τα συμπτώματα. Προκειμένου να εξασφαλίσουν καλό βαθμό, γίνονται τελειομανείς και ξοδεύουν ώρες γράφοντας ατελείωτες σημειώσεις σε κάθε κεφάλαιο στο οποίο εξετάζονται ή τσεκάρουν και διπλο-τσεκάρουν την τσάντα τους για να βεβαιωθούν ότι τα έχουν όλα.

Κοινωνικότητα

Η ΔΕΠΥ μπορεί να επηρεάσει την κοινωνική ζωή ενός κοριτσιού. Η έρευνα δείχνει ότι τα κορίτσια με ΔΕΠΥ μπορεί να απορρίπτονται πιο συχνά απ’ τους συμμαθητές τους σε σχέση με τα αγόρια, αφού οι κοριτσίστικες φιλίες απαιτούν πιο σύνθετη σκέψη και σταθερότητα. Για παράδειγμα, δύο αγόρια που συναντιούνται σε έναν παιδότοπο και σκάβουν μια τρύπα με τα φτυάρια τους γίνονται αμέσως φίλοι, ενώ η φιλία ανάμεσα στα κορίτσια απαιτεί προφορική επικοινωνία και δέσιμο, κάτι στο οποίο τα κορίτσια με ΔΕΠΥ δυσκολεύονται.

Το τίμημα

Η αυτοεκτίμηση των κοριτσιών με ΔΕΠΥ φαίνεται πιο χαμηλή απ’ αυτή των αγοριών με ΔΕΠΥ. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι αυτή η κατάσταση μπορεί να επιφέρει επιπτώσεις στην ψυχική υγεία και γενικότερα στη ζωή του ατόμου. Τα κορίτσια με ΔΕΠΥ τείνουν να έχουν περισσότερες διαταραχές διάθεσης, κατάθλιψη, άγχος και προβλήματα αυτοεκτίμησης σε σχέση με τα κορίτσια χωρίς ΔΕΠΥ. Επίσης, αντιμετωπίζουν μεγαλύτερο κίνδυνο για χαμηλή ακαδημαϊκή επίδοση αλλά και για χρήση ναρκωτικών και αλκοόλ, ακόμα και απόπειρα αυτοκτονίας.

Κοινωνικές προκαταλήψεις

Τα κορίτσια με υπερκινητικότητα μπορεί να διαγνωστούν νωρίτερα αλλά συχνά στιγματίζονται περισσότερο από τα αγόρια με την ίδια διάγνωση. Τα παιδιά αντιμετωπίζουν την παρορμητικότητα και τη διάσπαση ως «αγορίστικα» χαρακτηριστικά. Τα αγόρια είναι πιο πιθανό να γίνουν αποδεκτά από τους εκπαιδευτικούς και τα άλλα παιδιά, ειδικά αν τα συμπτώματα δεν είναι σοβαρά. Τα υπερκινητικά αγόρια απλά «είναι αγόρια» ενώ τα υπερκινητικά κορίτσια εξοστρακίζονται.

Η προσδοκία να γίνουν σύζυγοι και μητέρες

Οι γυναίκες διδάσκονται να είναι αυτές που ευχαριστούν τους άλλους και συχνά θέτουν μη ρεαλιστικούς στόχους για τον εαυτό τους, καθώς προσπαθούν να ισορροπήσουν οικογένεια και καριέρα. Όταν οι γυναίκες με ΔΕΠΥ παντρεύονται και κάνουν παιδιά, πολλές απ’ αυτές ντρέπονται. Η κοινωνία περιμένει τρομερά αποθέματα μνήμης και οργάνωσης από τις μητέρες, από το να θυμούνται και να κρατούν αρχείο για τις σημαντικές πληροφορίες που αφορούν τους εκπαιδευτικούς μέχρι να οργανώνουν γεύματα και προγράμματα. Χωρίς θεραπεία ή βοήθεια, πολλές γυναίκες νιώθουν ανίκανες.

Παίρνοντας βοήθεια

Αν πιστεύετε ότι η κόρη σας μπορεί να έχει ΔΕΠΥ, μην περιμένετε τη δασκάλα να εκφράσει την ανησυχία της για να κάνετε μια αξιολόγηση. Οι εκπαιδευτικοί συνήθως προτείνουν για αξιολόγηση τα παιδιά που είναι υπερκινητικά ή δυσκολεύονται να οργανωθούν ή ξεχνούν συνέχεια πράγματα, αλλά ο τρόπος με τον οποίο η ΔΕΠΥ συχνά εκφράζεται στα κορίτσια – υπερβολική ομιλία, χαμηλή αυτοεκτίμηση, ανησυχία, τελειομανία, αδιακρισία – σπάνια εντοπίζεται ως ΔΕΠΥ.

Διάγνωση ενηλίκων = ανακούφιση

Οποιαδήποτε γυναίκα η οποία υποψιάζεται ότι έχει ΔΕΠΥ θα πρέπει να ενημερωθεί σχετικά με την κατάσταση και να συμβουλευτεί έναν ειδικό ο οποίος να εξειδικεύεται στον τομέα αυτό. Πολλές γυναίκες αναζητούν βοήθεια ως ενήλικες, αφού το παιδί τους διαγνωστεί με ΔΕΠΥ, και ανακουφίζονται όταν επιτέλους βρίσκουν μια εξήγηση γιατί είναι όπως είναι.

Διαφορετική θεραπεία

Η ΔΕΠΥ όχι μόνο παρουσιάζει διαφορετικά συμπτώματα στα αγόρια και στα κορίτσια αλλά συχνά απαιτεί και διαφορετική θεραπευτική παρέμβαση. Και τα δύο φύλα μπορεί να ωφεληθούν από φαρμακευτική αγωγή αλλά τα κορίτσια μπορεί να χρειαστούν ακόμα θεραπεία για το άγχος. Μερικά κορίτσια δεν μπορούν να ανεχτούν διάφορα ερεθίσματα χωρίς επιπλέον φαρμακευτική υποστήριξη.

 

ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΟ

Η ιατρική κοινότητα αρχίζει να αναγνωρίζει το γεγονός ότι η ΔΕΠΥ είναι ένα μεγάλο πρόβλημα για τα κορίτσια που συχνά επιμένει στην ενήλικη ζωή αλλά χρειάζεται όλοι να το διαδώσουμε και να ενημερωθούμε.

 

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ στα αγγλικά: http://www.additudemag.com/slideshow/80/slide1.html?utm_source=eletter&utm_medium=email&utm_campaign=August

Περισσότερες πληροφορίες στα ελληνικά μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του πανελλήνιου σωματείου ατόμων με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και ελλειμματικότητας: http://www.adhdhellas.org/

 

 

 

Read more

Άγχος για την επιστροφή στο σχολείο;

αρχείο λήψης

Συχνά, δεν είναι μόνο τα παιδιά που αγχώνονται για την επιστροφή στο σχολείο αλλά και οι ίδιοι οι γονείς. Ιδιαίτερα αν το παιδί πρόκειται να αλλάξει εκπαιδευτική βαθμίδα (απ’ το νηπιαγωγείο στο δημοτικό) ή σχολείο, ο φόβος για το άγνωστο δημιουργεί ένα πρόσθετο άγχος.

Ευτυχώς τα παιδιά είναι ιδιαίτερα ικανά στη διαχείριση των αλλαγών, ωστόσο οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν δημιουργώντας τις κατάλληλες συνθήκες ώστε η προσαρμογή να γίνει πιο ομαλά.

  • Ενθαρρύνετε τα παιδιά να μοιραστούν και να εκφράσουν τα συναισθήματά τους για την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Αφήστε τα να σας μιλήσουν για τις αγωνίες τους και τους φόβους τους.
  • Δείξτε τους ότι τα καταλαβαίνετε. Βοηθήστε τα να αντιμετωπίσουν τους φόβους τους και όχι να κρύβονται απ’ αυτούς.  Εξηγήστε τους ότι μια αλλαγή μπορεί να είναι δύσκολη αλλά δεν είναι απαραίτητα κακή.
  • Συζητήστε μαζί τους για τα θετικά της προηγούμενης σχολικής χρονιάς και προσπαθήστε να δείτε πώς αυτά μπορούν να αποτελέσουν μέρος και της φετινής.
  • Επισκεφθείτε το σχολείο, αν το παιδί σας πρόκειται να φοιτήσει εκεί πρώτη φορά, ώστε να εξοικειωθεί με τον χώρο.
  • Μπείτε σε “σχολική” ρουτίνα μια εβδομάδα πριν. Το καλοκαιρινό ωράριο δυστυχώς τελειώνει, οπότε κοιμηθείτε νωρίς και ξυπνήστε νωρίτερα ώστε να μην είναι ένα πρόσθετο βάρος το πρωινό ξύπνημα.
  • Οργανώστε τις βιβλιοθήκες και τα γραφεία των παιδιών μαζί και εξοπλιστείτε με τα απαραίτητα. Μην υπερβάλλετε με τα ψώνια στα σχολικά είδη  και προπάντων θυμηθείτε πέρα από “χαριτωμένα” να είναι βολικά και πρακτικά.
  • Προετοιμάστε την κουζίνα σας για θρεπτικά και υγιεινά γεύματα και σνακ που χαρίζουν ενέργεια και ευεξία.

Καλή και δημιουργική σχολική χρονιά!

Read more

Μαθησιακές δυσκολίες και μαθηματικά στο γυμνάσιο!!

3ce88979615d5aaea1b02c1c8c3f246d

 

Στο άρθρο που ακολουθεί, το οποίο δημοσιεύτηκε πρόσφατα στην ιστοσελίδα www.specialeducation.gr, ο μαθηματικός και ειδικός παιδαγωγός Γιάννης Νικολόπουλος εξηγεί τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στα μαθηματικά.

Καταρχάς, είναι κοινώς αποδεκτό ότι οι μαθησιακές δυσκολίες όσο πιο γρήγορα διαγνωστούν και αντιμετωπιστούν, τόσο καλύτερα είναι τα αποτελέσματα, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι εξαλείφονται εντελώς, αντίθετα παραμένουν σε όλη τη διάρκεια της ζωής του ατόμου. Σύμφωνα με το DSM–V για να εντοπιστούν βασικές δυσκολίες στα Μαθηματικά γίνεται έλεγχος στην επίγνωση του αριθμού, στην ανάκληση αριθμητικών γεγονότων, στην εκτέλεση πράξεων με ευχέρεια και στην ικανότητα μαθηματικών συλλογισμών με ακρίβεια.

Αξίζει να σημειωθεί όμως, ότι στη χώρα μας, ενώ δίνεται ιδιαίτερη σημασία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση τόσο στη διάγνωση όσο και στην παρέμβαση, δεν συμβαίνει το ίδιο και στη δευτεροβάθμια. Αντίθετα, θεωρείται εσφαλμένα ότι οι μαθητές που έχουν υποστηριχθεί στο δημοτικό δεν χρειάζονται περαιτέρω στήριξη στο γυμνάσιο.

Ίσα ίσα που η μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο, από την αριθμητική στην άλγεβρα κι από το συγκεκριμένο στο αφηρημένο μπορεί να δημιουργήσει νέες δυσκολίες. Εξάλλου, δεν πρέπει να παραβλέπουμε το γεγονός ότι η διανοητική έκρηξη που συμβαίνει από την ηλικία των 12 ετών, η αλλαγή από τον ένα δάσκαλο στον μαθηματικό καθώς και οι αυξημένες απαιτήσεις του γυμνασίου μπορούν να σαστίσουν τον ευαίσθητο έφηβο.

Επιπρόσθετα, είναι σημαντικό να ξεκαθαρίσουμε τους παράγοντες εκείνους που επηρεάζουν την μάθηση στα μαθηματικά. Οι λεκτικές δεξιότητες, οι οποίες βοηθούν στην ανάγνωση, στην κατανόηση αλλά και στη διατύπωση της λύσης, η μνήμη και ειδικότερα η βραχύχρονη ή αλλιώς μνήμη εργασίας, παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην εκμάθηση των μαθηματικών και ταυτόχρονα αποτελούν τομείς στους οποίους παρουσιάζουν συχνά δυσκολία τα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες.

Στη συνέχεια τονίζεται η σημασία της αξιολόγησης του προφίλ των παιδιών πριν γίνει η παρέμβαση καθώς είναι σημαντικό να αξιολογηθεί, πέρα από τις δυσκολίες, η ικανότητα άμεσης λήψης και ελέγχου των αποφάσεων.

Τέλος, ο συγγραφέας του άρθρου υποστηρίζει την εκπαιδευτική παρέμβαση με βιωματική διδασκαλία και προτείνει συγκεκριμένες μεθόδους για εύκολες και κατανοητές λύσεις στην επίλυση εξισώσεων και προβλημάτων, ενώ υπογραμμίζει τη σημασία της διαρκούς αξιολόγησης προκειμένου να υπάρχει η απαραίτητη ανατροφοδότηση και αναπροσαρμογή της παρέμβασης.

 

 

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ:

http://www.specialeducation.gr/files4users/files/pdf/NikolopoulosGiannis_2015@.pdf

Read more