Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής: μήπως το παιδί σας δυσκολεύεται να οργανωθεί;

Ποιο είναι το πρόβλημα;

Το παιδί ξεχνά να φέρει τα σωστά βιβλία και υλικά στο σπίτι ή στο σχολείο. Το γραφείο του, η βιβλιοθήκη του, η τσάντα του και η ατζέντα του δεν είναι σε τάξη. Ξεχνά προθεσμίες ή προγραμματισμένες δραστηριότητες.

Γιατί συμβαίνει;

Η νευρολογική διαδικασία που μας κρατά οργανωμένους ονομάζεται εκτελεστική λειτουργικότητα. Αυτή είναι η ικανότητα να οργανώνουμε, να βάζουμε προτεραιότητες και να αναλύουμε προκειμένου να παίρνουμε λογικές αποφάσεις και να προγραμματίζουμε. Τα παιδιά με ΔΕΠ/Υ και σχετικές νευροβιολογικές διαταρχές έχουν μειωμένες δεξιότητες εκτελεστικής λειτουργικότητας εξαιτίας μη φυσιολογικών επιπέδων ντοπαμίνης στον μετωπιαίο λοβό του εγκεφάλου.

Τι κάνουμε συνήθως;

Η τιμωρία δεν θα αλλάξει την αποδιοργανωτική συμπεριφορά που σχετίζεται με παθολογία του εγκεφάλου. Οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς μπερδεύονται όταν οι μαθητές με ΔΕΠ/Υ είναι ασυνεπείς στην ικανότητά τους να οργανώνονται. Τέτοια παιδιά μερικές φορές έχουν την ταμπέλα του “ακατάστατου” ή του “τεμπέλη”. Αν ένα παιδί διαχειριστεί μια εργασία με έναν οργανωμένο τρόπο, σε προκαλεί να πιστέψεις ότι πάντα θα μπορούσε να είναι οργανωμένο “αν το ήθελε”.

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε;

  • στην τάξη
  1. Εάν είναι εφικτό, δώστε στον μαθητή δύο σετ βιβλίων και σχολικών ειδών, ένα για το σχολείο και ένα για το σπίτι, ώστε να έχει λίγα να θυμάται. Αυτό βοηθάει να διατηρήσει την πνευματική ενέργεια που χρειάζεται το παιδί για ένα πιο σημαντικό έργο: τη μάθηση.
  2. Δώστε ένα σημειωματάριο με μεγαλύτερα από το συνηθισμένο κενά στο οποίο να γράφει. Εάν το παιδί “χώνει” και “φουσκώνει” τους φακέλους χαρτιά, ένα ντοσιέ με διαφάνειες ίσως δουλέψει καλύτερα από έναν κλασικό φάκελο.
  3. Δώστε γραπτώς τις εργασίες ή ελέγξτε τι έχει γράψει το παιδί μόνο του για να εξασφαλίσετε την ακρίβεια.
  4. Κωδικοποιήστε με χρώματα βιβλία και σχολικά είδη ανά θέμα. Για παράδειγμα, χρησιμοποιήστε κίτρινο για όλα τα καλύμματα των βιβλίων της γεωγραφίας, τα τετράδια και τους φακέλους. Χρησιμοποιήστε κόκκινο για ό,τι σχετίζεται με την ιστορία κ.ο.κ.
  • στο σπίτι

Οι δεξιότητες οργάνωσης σπάνια έρχονται φυσικά. Αφιερώστε λίγο χρόνο με το παιδί σας να του μάθετε τα βασικά του προγραμματισμού και της οργάνωσης.

  1. Διπλοτσεκάρετε τα τετράδια του παιδιού για να βεβαιωθείτε ότι η εργασία για το σπίτι, αφού έχει ολοκληρωθεί, είναι στη σωστή θέση.
  2. Κάντε αντίγραφα εγγράφων, όπως άδεια για μια εκδρομή ή μια ανακοίνωση, ώστε να τα κολλήσετε σε διάφορα σημεία του σπιτιού. Αυτά θα του υπενθυμίσουν σημαντικές ημερομηνίες και προθεσμίες.
  3. Έχετε πάντα ένα διατρητικό στο γραφείο του παιδιού σας για να είστε σίγουροι ότι σημαντικά χαρτιά μπορούν εύκολα να τοποθετηθούν στο σχολικό ντοσιέ.
  4. Τσεκάρετε καθημερινά τα πράγματά του και οργανώστε τα μια φορά την εβδομάδα με το να τα καθαρίζετε και να βάζετε σε σειρά τετράδια, ντοσιέ, τσάντες.
  5. Φτιάξτε ένα κωδικοποιημένο με χρώματα σύστημα φακέλων, αντίστοιχο με τα χρώματα του συστήματος ταξινόμησης του σχολείου (κίτρινο για γεωγραφία, κόκκινο για ιστορία). Μπορεί έτσι εύκολα να αποθηκεύσει χαρτιά που δεν χρειάζεται σε καθημερινή βάση.
  6. Παρέχετε μια θέση για το κάθε τι: ένα κουτί για σχολικά είδη, θήκη για cd, ράφια για βιβλία, πίνακα ανακοινώσεων, ένα κουτί για χαρτιά και έργα εικαστικών.

Αν το παιδί σας απορρίπτει τις προσπάθειες σας να το βοηθήσετε στην οργάνωσή του, θέστε λογικές συνέπειες. Αν χάσει το αγαπημένο του cd, μην του αγοράσετε άλλο.

 

πηγή: ADDitude magazine